Update!

Een korte samenvatting over onze afgelopen anderhalve week..

 

Letterlijk kort, aangezien we niet zoveel gedaan hebben! Vorige week hebben we weer onze Spaans lessen gevolgd, geassisteerd in de Estimulacion temprana en onze eerste opdracht voor school ingeleverd. De lessen waren bijzonder deze week, ten eerste, de kinderen kregen zoete meuk om hun lippen gesmeerd en moesten dit eraf likken (dit moet blijkbaar geoefend worden). Vervolgens werd er scheerschuim op de ramen gespoten en moesten de kinderen dit uitsmeren. Tot slot hadden alle ouders een bak met bv. Verf, gelatine, yoghurt, modder, spaghetti, linzen, rijst, jam etc. mee genomen. De kinderen moesten met hun handen in de bakken graaien om de sensomotoriek te bevorderen. Vervolgens gingen ook de voetjes in de verschillende bakken. Kortom, ik heb me vermaakt van een afstandje en het was een enorme bende na de tijd! (Raad eens wie mocht helpen opruimen….) Wel superleuk om te zien dat een aantal kinderen (niet veel maar toch wel wat) al een beetje gewend raken aan onze aanwezigheid. Ook leuk is dat er moeders zijn die een foto van jou met het kind willen. Gewoon omdat ik blank/blond/blauw ben. Ohja een leuk ‘Duits gezegde’ die Linda me uitgelegd heeft. Wacht nu haal ik verhalen door elkaar. Maar we hebben tot nu toe veel spelletjes gedaan met een paar andere vrijwilligers en ik heb tot nu toe vaak verloren (het is een spel waarbij je Brains/hersenen moet verzamelen). Dus nu ben ik de blondie zonder hersenen omdat ik vaak verloor en dus geen hersenen had. Om terug te komen op Linda haar gezegde, ik ben nu dus “blau, blond und blöde“. Voegt ook helemaal niks toe aan dit verhaal maar ja.

 

Juist

 

Vrijdagavond was het weekend, we aten weer bij Alex, waar andere vrijwilligers ons vergezelden. Vervolgens vroegen ze of we mee gingen naar een klein afscheidsfeestje bij iemand thuis. Tuurlijk. Karien had zin in een biertje dus we wilden bij een winkeltje wat lekkers halen om mee te brengen en onszelf te voorzien. Helaas was het 23:00 en om 22:59 gingen ze sluiten. Dus perfect. Er waren in totaal 2 mensen die Engels konden en de rest was heel enthousiast met veel en snel Spaans. Lastig om te volgen maar we hebben het heel gezellig gehad. Ook hebben we meegedaan aan een soort FIFA. Daar moet ik verder maar niks over zeggen. We hebben gelachen, of zij hebben mij uitgelachen, daar ben er nog niet over uit. Oh! En we hebben EINDELIJK Pisco Sour geproeft/gedronken. Ontiegelijk sterk spul maar het was best lekker! Wie weet voor een volgende keer.

 

Zaterdag hebben we rustig aan gedaan, het huis een beetje schoongemaakt, onze wasjes gedraaid etc. Aan het eind van de dag zijn we richting Miraflores (de leuke wijk) gegaan. We hadden nu van tevoren gekeken waar we naartoe wilden en de offline kaart gedownload. We kwamen terecht in een ultiem toeristisch straatje waar om de meter iemand je naar binnen wilt sleuren. Ook waren er weer kerels die ons uit het niets aanspraken en een gesprek wilden starten. Even is dat leuk maar op een gegeven moment zo irritant. Later op de avond gebeurde dit weer en hoe graag we van ze af wilden, ze hebben ons helemaal vergezeld naar de bus die we moesten hebben. Gelukkig hebben we onszelf kunnen trakteren op een heerlijk voorgerechtje (Tequenos (als ik het goed schrijf), soort van kaasstengels met avocadodip) en een goede pizza. Tuurlijk kwam daar ook een Peruaans biertje en een cocktail bij kijken. We hebben eigenlijk een supergezellige avond gehad! Helaas kwamen de mensen waarmee we afgesproken hadden niet meer, dus we zijn niet meer een club in gegaan. Vervolgens wel weer 3 kwartier terug met de bus, dus het was aardig laat geworden(alweer). Zondag hebben we een beetje Spaans geoefend, beetje gelezen, beetje gegeten, beetje boodschappen gedaan en een beetje EEN VAKANTIE GEBOEKT. JAJA, alles is rond voor de vakantie wanneer mijn ouders komen en we hebben een weekendje weg geboekt voor volgende week! De verhalen en foto’s hierover komen nog wel. Ps. Sorry als ik mensen in het koude Nederland hiermee jaloers maak #sorrynotsorry.

 

Vervolgens kregen we op maandag een berichtje dat onze plannen voor de ET niet uitgevoerd kunnen worden. We wilden een soort van onderzoekje doen over het effect van de lessen, om ook het afstudeeronderzoek van Linda te ondersteunen maar we kunnen niks wijzigen aan of verwachten van het programma aangezien de ouders hiervoor betalen en een bepaald product verwachten. We hebben nu dus nog meer mensen aangesproken of ze uit willen kijken naar een project wat meer in ons plaatje past. Wel frustrerend dat we een maand verder zijn en nog steeds niet op het juiste pad betreft de stage. Wanneer ik meer zekerheid heb over een mogelijk nieuw project laat ik het weten!

 

Verder hebben we maandag wel een lekker dagje gehad. We waren smiddags in het zwembad te vinden en hebben een lesje meegedraaid voor de Agua Bebés. Vervolgens kwam er 2 uur niemand opdagen dus hebben we kennis kunnen maken met 2 andere meiden die daar werken en heb ik even zwemles gehad van juf Linda. Gisteren hebben we helaas onze Colombiaanse maat gedag moeten zeggen, zijn tijd in Peru zat er op. Nu zijn er nog 5 over…

 

Het was de bedoeling om dit stuk kort te houden #oops

 

 

 

En nog wat fotootjes van ons huisie! En mijn kleine bed in een kamer met witte gordijnen (daarom de handdoeken om mijn bed)

 

 

Nu dan speciaal voor Leanne die wat meer over het eten wilde weten. Ik heb mijn best gedaan om van zo veel mogelijk maaltijden een foto te maken #meestalvergeetikhet

 

Wat we hier eten:

 

Ontbijt doen we thuis, vaak met een beetje fruit, vies brood met chocopasta of paté. Of wat crackers of een granenreep. Niet bijzonder.

 

Lunchen, 3 opties: In het park (een heel klein beetje groen stuk in de buurt) waar we ons zelf gesmeerde vieze brood eten. OF we eten in de cafetaria in de Y, een goede fruitbowl die heel lekker is. OF we gaan naar Alex en krijgen een bord witte rijst met aardappels en kip. Ik moet eerlijk zeggen dat ik intussen echt wat lekkere gerechten heb gehad maar nog steeds verbaas ik me hoeveel rijst, vlees en aardappels ze hier eten.

 

Dineren in principe altijd bij Alex, eigenlijk hetzelfde als lunch haha. Maar he, eten is eten. We hebben het op gegeven om thuis te koken….

 

EN ZE ETEN HIER LETTERLIJK EEN KIPPENVOET OP, NEE NIET DE POOT MET HET VLEES, ALLEEN DE KLAUW

 

 

Ps. Morgen is het internationale vrouwendag. Vandaag werd ons verteld dat het een gewoonte is dat ze dan een hart eten. Dus ik ben me momenteel mentaal aan het voorbereiden op het eten van een hart. (al denk ik dat ik het best lekker ga vinden, heb het even opgezocht op google) #langlevedevrouw #emancipatie  

 

 

 

Zo nu en dan trakteren we onszelf op een ander maaltijdje.

 

 

Zo is het wel weer even goed voor vandaag! Ik laat snel weer wat van me horen!

 

Besos!

Write a comment

Comments: 4
  • #1

    Leanne (Thursday, 08 March 2018 07:21)

    Wederom leuk om te lezen :D En dankje voor de foto's van het eten haha, is toch een eerste levensbehoefte dus leuk om wat meer over te weten ;p
    Een kort stukje, dus die kon ik wel even voordat ik naar stage moet lezen, maarja, nu moet ik toch wel een beetje haasten .. ;)
    Kusjes van uit (het nu wat minder koude) Nederland

  • #2

    Opa en Oma Smit (Thursday, 08 March 2018 12:11)

    Wat leuk om dit te lezen en foto| s kunnen kijken maar wel spannend Liefs en dikke kus

  • #3

    Gerard (Thursday, 08 March 2018 14:57)

    Spannend en leuk.

  • #4

    Carola (Thursday, 08 March 2018 15:13)

    Ik kijk er steeds weer naar uit om jouw blog te lezen. Pfffff, het eten lijkt me wel wennen. Rijst, Rijst, dat is niet Mandy's favoriet. Die kippenvoet en dat hart lijkt me heerlijk, maar niet heus. Opa en oma Groothuis kunnen nu ook jouw blog lezen. Nog eventjes en dan kun je papa en mama begroeten en is het gedaan met de rust��